Een persbericht van uw open dag
Een goed persbericht kan een geweldig promotiemiddel zijn, maar met het kaal verzenden ben je er niet; | ||
Elke club of vereniging op het gebied van kunst en cultuur zou moeten investeren in een goede verhouding met de pers; | ||
Een goed persbericht schrijven is een verhaal apart, dus overweeg eventueel om het uit te besteden. |
Persberichten vragen flink wat aandacht
Belangrijk bij het promoten van onze open dag is het schrijven van een goed persbericht. Dat stuurt u in elk geval naar de lokale en regionale kranten, webdiensten gericht op uw regio, Facebookgroepen gericht op uw regio en vergelijkbaar. Ook de lokale radio en televisie krijgen uiteraard een exemplaar. Maar hoe ziet een goed persbericht er nu uit? Daar leven verschillende visies over.Verschillende visies
Een visie die je nogal eens tegenkomt is dat uw persbericht zodanig opgezet moet zijn, dat de redacteur niets meer aan het persbericht behoeft te doen. Dat zou dan uw kans op plaatsen sterk vergroten. Een andere visie is het daar niet mee eens en komt er op neer, dat je de redacteur van geschikt materiaal moet voorzien, zodat hij zijn werk kan doen. Het schrijfwerk kun je tenslotte het beste aan een professional overlaten. Onderhoud goede contacten
Maar waar wel iedereen het over eens is, is het grote belang van het onderhouden van goede contacten tussen uw tekenclub of -vereniging en de pers. Dat betekent nog niet direct een uitnodiging voor wilde feesten, maar uiteraard wel een uitnodiging voor een receptie, een borrel of iets dergelijks, bijvoorbeeld ter ere van het feit waarvoor u een persbericht had uitgezonden. Aanpak van een persbericht over uw open dag
Wat we daarom proberen te doen is het schrijven van een redelijk pakkende tekst en het meeleveren van veel achtergrondmateriaal, waar een journalist of redacteur naar hartenlust gebruik van kan maken. Laten we dus eerst maar eens kijken naar een aantal belangrijke tips voor het opstellen van persberichten.
Uw persbericht over de open dag is direct, kort en bondig
Maak uw persbericht kort en bondig. Kom direct, in de eerste alinea, met wat u te melden hebt. Uw voornaamste boodschap moet in de eerste zin van de eerste alinea staan. Of nog liever, in de kop van het artikel. Geen redacteur gaat een hele lap tekst doorzoeken om te zien wat u nu te melden hebt. Voor die tijd ligt uw proza al lang in de prullenbak en als het niet goed geschreven en opgezet is, hoort het daar ook wel thuis.Het persbericht over uw open dag bevat geen oordeel
Het is niet de bedoeling dat u leden gaat werven of iets dergelijks. Een persbericht moet nieuws bevatten. Het is geen verkoopverhaal. Daar zijn andere wegen voor. Geef ook geen oordelen als “uniek”, “vernieuwend” en dergelijke. Ook dat voegt namelijk niets toe en kan zelfs voor irritatie bij de lezer zorgen. Niet doen dus.Laat goed zien dat het een persbericht is
Ga uw tekst voor de redactie niet vermommen. Bijvoorbeeld als een brief of ander proza. Zet er gewoon met een flinke letter boven, dat het hier om een persbericht gaat. Werk met gewoon blanco papier, hooguit een logootje van uw tekenclub, als u die heeft. Gebruik tussenkopjes in uw persbericht
Uw ingezonden materiaal wordt de eerste keer helemaal niet zo aandachtig gelezen als u graag zou willen zien. De tekst wordt hooguit door gescand op opvallende teksten. Zorg daarom dat de kopregel direct de aandacht trekt en voorzie de tekst van opvallende tussenkoppen. De kans op gelezen worden neemt dan met sprongen toe.Geef nooit instructies aan de lezer
Ga geen instructies voor de redactie bijvoegen. Een berucht voorbeeld is bijvoorbeeld dat het persbericht in zijn geheel integraal overgenomen moet worden. Nou, dat maakt de redactie zelf wel uit. Wilt u echt alles wat geplaatst wordt zelf in de hand houden, plaats dan een advertentie of bekijk de mogelijkheden van een advertorial.Stuur nooit een begeleidende brief mee
Uw persbericht moet op zich staan en zichzelf verklaren. Een begeleidende brief is volkomen overbodig en zou dan iets moeten gaan worden als: "Dit is een persbericht! Lees dit!" Ook niet doen dus.
Voeg een noot toe voor de redactie
Onderaan het persbericht kunt u onder een kopje “niet voor publicatie” nog opmerkingen toevoegen voor de redactie, bijvoorbeeld een telefoonnummer waar inlichtingen ingewonnen kunnen worden, een verwijzing naar een eventuele website met persinformatie, foto’s en dergelijke. Zorg wel dat er ergens foto’s van een redelijk goede kwaliteit klaar staan om op te halen en zorg voor een link daar naar toe.Gebruik geen embargo, maar doe gewoon een vriendelijk verzoek
Soms mag nieuws niet te vroeg naar buiten. Een embargo heeft alleen zin als hier een overeenkomst achter ligt, maar een redelijke journalist zal zich aan de regels houden, zeker als u het netjes en vriendelijk vraagt.Adresseer uw persbericht zo gericht mogelijk
Richt u persbericht zoveel mogelijk op de juiste redacteur. Informeer desnoods tevoren even wie dat is. Dat voorkomt dat het persbericht rond gaat zwerven, om uiteindelijk helemaal nergens terecht te komen. Een plaatselijke of regioredactie geeft waarschijnlijk nog de meeste kans. Misschien is er een kunst en cultuur redactie, maar die hebben de neiging om zeldzaam te worden.En nu verder?
Wilt u ook eens een open dag organiseren? Overweeg dan de mogelijkheden van ondersteuning van een redelijk door de wol geverfde organisatie. En daar willen we best met u over meedenken. We hebben veel mogelijkheden bij Jetje's Art Fun. Neem contact op met tekenmodel@yahoo.com of teamjetje@protonmail.com en u hoort van ons. Wilt u gebeld worden, geef dan even een telefoonnummer en het tijdstip dat we u het beste kunnen bellen. U kunt ook het invulformuliertje gebruiken om contact te leggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten