Zorg voor maximale zichtbaarheid van uw open dag
Het normale leslokaal is niet automatisch de beste plek; | ||
Misschien valt er ruimte te regelen in een tijdelijk leegstaand winkelpand; | ||
Grote winkels kunnen zelf ook aardig wat publiciteit uit uw open dag halen. Maak daar gebruik van. |
Gezien worden met je open dag is van belang |
Het is natuurlijk belangrijk om wel gezien te worden
Veel open dagen spelen zich af in de toekomstige cursusruimte. En we weten allemaal dat dit zeker bij tekenclubs en dergelijke ruimtes zijn, die de gemeente heeft geregeld. Heel mooi en aardig, maar vaak verscholen in een school die niet meer in gebruik is, in een leegstaand pand op een industrieterrein en dergelijke.
Ga niet al te ver "uit de loop" zitten
De cursuslocatie zal in het algemeen geen pand op een A1-locatie zijn die volop "in de loop" ligt van de mensen. Integendeel waarschijnlijk. Je mag dan ook niet verwachten dat er mensen langs lopen, die eventjes voor je open dag naar binnen wippen. Je zult daar de mensen echt uit moeten nodigen en als ze er niet bekend zijn, heel duidelijk moeten maken waar ze zijn moeten.
Zoek bij voorkeur een opvallende plek
Veel beter is het daarom om voor de open dag een opvallende locatie te regelen. Bijvoorbeeld op een dorpsplein. Of ga eens praten met het bestuur van een winkelcentrum. Daar is bijna altijd wel een plek te vinden waar iets gedaan kan worden. En veel organisaties zijn best wel bereid om iets te doen voor de "kunst en cultuur". Echt een kwestie van een verzoek even op de juiste manier brengen.
In veel winkelstraten wil nog wel eens tijdelijk iets leeg staan |
Is er een geschikt leegstaand winkelpand te regelen?
Ook een plek in een park of andere plek waar veel mensen lopen kan goed werken. En staan er in de plaats waar u woont ook veel winkelpanden leeg met een poster "Te huur" er op? Daar staan ook altijd de gegevens van de makelaar op. Ook die makelaar wil misschien best iets voor de "kunst en cultuur" regelen en u het leegstaande pand een paar dagen verhuren tegen een prettig tarief. Tenslotte zijn culturele organisaties in het algemeen niet vermogend.
Regel publiciteit voor een grote winkel of een winkelcentrum
Veel plaatsen kennen grote winkels als meubelzaken, autoshowrooms en tuincentra. Die kunnen altijd wel gratis publiciteit gebruiken. En waarom zou u geen poging doen om uw open dag daar te houden. Met een kop in de krant als "Autobedrijf de Kreukelaar maakt open dag tekenclub mogelijk". Dat werkt echt wel. Een win-win-situatie zou de consultant in het bedrijf waar u werkt, over deze situatie zeggen.
Dat model zit wel lekker stil |
Heeft er dan iemand een interessante tuin?
Lukt het nog steeds niet? Is er iemand in het dorp met een opvallende tuin, die misschien iets voor de kunst en cultuur wil betekenen? Mogelijk is daar een deal mee te sluiten. Je weet het nooit. Proberen is altijd de moeite waard. En een openbaar park natuurlijk. Dat is ook een soort tuin en dat werkt ook wel. Alleen kan de zichtbaarheid bij tuinen en parken met hoge hagen en hekken wel wat minder zijn.
Alles draait om zichtbaarheid
Uiteindelijk draait het dus allemaal om zichtbaarheid. Hoe zichtbaarder en opvallender uw open dag is, hoe beter het allemaal is. Mensen gaan niet zo heel snel naar u op zoek. Dat valt vaak vies tegen. Dus als u toch uw open dag gaat regelen, sta dan eerst eens heel goed stil bij de locatie. En zoals elders op dit weblog al beschreven is, het is ook verstandig om even naar de vergunning te kijken.
Combineren met andere evenementen
Soms zijn er kunstenaars die hun open dagen combineren met een andere culturele gebeurtenis, bijvoorbeeld een museumnacht. Op dit blog vindt u daar twee voorbeelden van, namelijk een open dag (eigenlijk een avond) in kunstenaars sociëteit Pulchri en Rijksmuseum het Mauritshuis. Allebei in Den Haag en via de links te bekijken.
En nu verder?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten