Open dagen zijn populair en vallen vaak tegen
Het kiezen van de juiste groep is vrij essentieel voor het krijgen van bezoekers; | ||
Scholen zijn vaak heel geschikt om jeugdigen te benaderen. Er is vaak meer interesse dan je zou verwachten; | ||
Senioren hebben vaak weer hun eigen manier van benaderen en overhalen. |
Je richten op de juiste groep is essentieel voor succes
Veel
tekenclubs organiseren tegen de tijd dat er weer nieuwe lessen
georganiseerd gaan worden in een nieuw seizoen, één of meer open dagen. Dat kan in het gebouw zijn waar les
wordt gegeven of ergens op een opvallende plek op een plein of een
winkelcentrum. De open dag is een populair concept. Bijna elke club etc. doet het wel in één of andere vorm.
En toch hoor je vaak achteraf dat het
resultaat van de open dag toch weer tegenviel. Er komen weinig mensen. De mensen die wél komen
schrijven niet in. Degenen die op een proefles verschijnen komen niet
meer terug. Als je als kunstmodel voor zo’n open dag poseert, dan zie je
natuurlijk al of het druk is of niet. En inderdaad, dat valt vaak
behoorlijk tegen.
Zelfs de lokale televisie komt kijken bij een open dag van Atelier Brugman in Voorburg |
Iedereen benaderen is niemand benaderenEen belangrijk punt daarbij is dat er naar mijn idee veel te weinig gekeken wordt naar de doelgroep, die je als tekenclub binnen halen wilt. Men richt zich heel enthousiast op iedereen om daarna te ontdekken dat bij het benaderen van mensen "iedereen" vaak gelijk staat aan "niemand". Maar helaas is dat meestal een ontdekking achteraf. Door gericht groepen te benaderen gaan je kansen met sprongen omhoog. Een paar voorbeelden ter illustratie:
Jonger publiek
Wil je bijvoorbeeld een jonger publiek aanspreken, ga dan eens kijken op een school. Organiseer een speciale tekenles, in samenwerking met de tekenleraren. Die zijn bijna altijd wel te porren voor iets speciaals, zeker al je met iets bijzonders komt. Het moet natuurlijk geen les worden, zoals altijd al op school georganiseerd wordt. Werven in kranten etc. werkt hier niet, want er is geen jongere die dat leest.Senioren
Wil je een oudere groep benaderen? Werk dan bijvoorbeeld met een advertentie in een lokaal weekblad, hang een A4 of A3 poster op in een paar supermarkten of ga een middagje met statafel bij de supermarkt staan om uitleg te geven en een flyer uit te delen. Dat zijn de plekken waar je de meeste kans hebt om mensen van een oudere leeftijdsgroep te trekken.De middengroep
En dan hebben we nog de groep daar tussen in. Een lastige groep die overdag werkt en ’s avonds vaak de handen al vol heeft. Die is eigenlijk alleen met mond-tot-mond reclame te bereiken en mogelijk via lokale kranten etc. Ook een zeer gerichte advertentie op Facebook of zoiets zou het klusje kunnen klaren.Er zijn meer groepen te onderscheiden
Overigens zijn er veel meer groepen te onderscheiden. In het boekje dat hieronder opgehaald kan worden, worden meer groepen onderscheiden. Maar bij geen van deze groepen mag je verwachten dat deze zomaar vrijwillig jouw open dag komen bezoeken. Kortom, een goede voorbereiding van je open dag is noodzakelijk.Geef de open dag aandacht met een werkgroepje
Begin binnen de tekenclub een paar weken vooraf met een werkgroepje samen te stellen. Een bestuurslid, een docent en bij voorkeur een paar vrijwillige leden die de club een goed hart toedragen. Deze werkgroep komt met een voorkeur voor het soort leden dat men binnen wil halen. Denk daarbij vooral aan de leeftijdscategorie. De juiste indeling is van het grootste belang.Open dag Koorenhuis in Den Haag voor een jeugdcursus. Dat kan natuurlijk ook altijd |
Een open dag wekt vooral belangstelling. Meer niet
De eerste stap bij elke doelgroep die gevonden is, is het trekken van aandacht en het bekendheid geven aan de open dag, zoals hierboven al even geschetst is. Dat moet dus voor elke doelgroep gericht gebeuren. Als het goed is, kan hier een flinke aanloop uit voortkomen. Maar die bezoekers kunnen nu het aanbod nog steeds niet goed beoordelen. Daar is een proefles voor nodig en wel eentje die perfect aansluit bij de realiteit van de doelgroep.
De open dag zelf goed indelen
Ook is het van belang om op de open dag zelf een paar tijdsblokken te
reserveren om één bepaalde doelgroep extra belangstelling te geven.
Organiseer voor elke doelgroep een speciaal programma. In het boek dat u elders op deze webpagina kunt bestellen, vindt u wel een lijstje met eisen waaraan dat programma moet
voldoen. Vraag de mensen nu nog niet om lid te worden. Dat is op dit moment nog een te grote
stap. Goede opvang van mensen met belangstelling is heel belangrijk
Nodig ze uit
voor een geheel vrijblijvende proefles op een speciaal daarvoor
georganiseerde les. Zorg dat daar geen bestaande leden bij zijn. De
nieuwelingen moeten 100% de aandacht kunnen krijgen. Zorg voor een
perfecte opvang op die les, want die bepaalt of mensen gaan komen of niet
Meer vrijblijvende informatie is beschikbaar
Onderstaand
boekje gaat helemaal in op het werven en behouden van leden. Het is
gratis op te halen en het bevat een groot aantal tips.
Klik op de afbeelding om uw exemplaar op te halen, zonder enige verplichting |
Samenvattend:Een open dag kan nuttig zijn om over en weer kennis te maken, maar het gaat niet automatisch goed. Een goede voorbereiding is van groot belang, evenals een goede opvang van mensen, waarvan de belangstelling is gewekt.
En nu verder?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten