Promotie voor uw open dag
Promotie voor uw open dag is nodig, maar moet natuurlijk geen al te grote aanslag op de clubkas doen; | ||
Er zijn vast wel winkeliers die uw club goed gezind zijn en maak daar natuurlijk gebruik van. En dat hoeft niet alleen met geld; | ||
Natuurlijk werken al uw leden graag mee, dus geef ze ook de gelegenheid om mee te doen. |
Open dag bij Atelier Bannink in Noordwijk |
De promotie van de open dag
Heel belangrijk is natuurlijk de promotie van uw open dag. Mensen moeten tenslotte wel weten dat die open dag er is, willen ze komen. Dat spreekt voor zich. Maar reclame en promotie kosten veel geld. Dus misschien zijn er betere manieren die wat minder kosten?
1. Gesponsorde advertentie
Er zijn vast wel bedrijven in de omgeving te vinden, die uw advertentie willen sponsoren. Of nog mooier, een verhaal in de vorm van een advertorial. Een regel als: "Deze advertentie is mogelijk gemaakt door slagerij "Worstmans" doet vaak wonderen. Misschien zitten er onder uw leden wel ondernemers met een geschikt bedrijf. Eens wat rondvragen of een verhaaltje in het clubblad of op het weblog van de club doet wonderen.
2. De A4-raamposter
Maak een opvallende raamposter op A4 formaat en laat zoveel mogelijk leden die voor het raam hangen. En misschien kennen de leden nog wel wat aardige mensen, die dat ook willen doen. En dan hebben we de bibliotheek en de prikborden van de supermarkten nog. Wat ook leuk werkt is een houten bordje in een tuin met deze poster er op. Niet te groot maken, anders kan er een boa aan de deur komen te staan die het ongeoorloofde reclame vindt. Een A4-tje aan de binnenkant van het raam mag altijd. En hoe je aan die A4-raamposters komt? Er is vast wel een lid te vinden die iets bruikbaars ontwerpen kan. We zitten niet voor niets bij een kunstvereniging, nietwaar? Een handvol printjes printen bij een welwillend lid of bij de lokale copyshop kost ook de kop niet.
Open dag atelier Brugman in Voorburg |
3. De A3-raamposter
Loopt er iemand binnen de club rond met een A3-printer? Ga daar dan eens mee praten of er een mogelijkheid is om een aantal A3-posters te printen. Ga daar mee een aantal winkels en horecagelegenheden langs met het verzoek deze poster een tijdje achter het raam te hangen. U bent tenslotte geen concurrent van elkaar, nietwaar?
4. Stuur een persbericht
Elders op dit blog staat meer over het persbericht, maar dat mag nooit ontbreken. Vergeet ook eigenaren van Facebookgroepen, Facebookpagina's, weblogeigenaren en lokale reclamesites niet. Ook die weten graag wat er speelt, om weer eens een onderwerp te hebben om over te schrijven. Natuurlijk nodigt u de betrokkenen ook even uit voor een drankje en een hapje op de open dag. Alle kans, dat het u dan nog een artikeltje oplevert. Trouwens, in het algemeen is het goed om als vereniging een goede verstandhouding met de lokale kranten etc. te onderhouden.
5. De wildplakzuil
Je komt ze steeds meer tegen: Wildplakzuilen die de gemeente neerzet om te voorkomen dat mensen overal maar van alles op gaan plakken. En dat werkt vaak wel. Zorg voor een geschikte, opvallende poster. Schilder die desnoods op een groot vel papier. Er is vast wel een lid dat dit wil doen. Uw poster blijft niet lang hangen en wordt weer overgeplakt. Dus maak er niet teveel kosten voor.
6. Lokale radio en TV
Veel plaatsen hebben een lokaal radiostation of zelfs een televisiemogelijkheid. Ook deze zitten vaak om materiaal te springen en zijn best bereid om u en uw open dag even wat aandacht te geven. En natuurlijk ook hier altijd iedereen uitnodigen voor een hapje en een drankje. Wie weet waar het goed voor is.
7. Flyers
Is er nog wat A4 papier over? Maak een set flyers en deel deze uit op straat, leg ze in winkels, in de bieb, hang ze op prikborden en stop de rest bij mensen in de bus. Waar dat mag uiteraard, anders geeft het alleen maar irritatie. En we zijn geen politieke partij die hun drukwerk aan iedereen opdringen, sticker op de brievenbus of niet.
Open dag B plus C in Voorschoten |
Conclusie
Met betrekkelijk weinig kosten is met dit soort acties een effectieve reclamecampagne te voeren. Het vraagt wat voorbereiding en het is dus zaak om bijtijds te beginnen. Maar dan kan het ook prima werken. Ook voor sponsors, meewerkende winkeliers etc. is het belangrijk om te zien, dat u zelf de promotie ook serieus ter hand neemt. En de bereidheid om iets te doen, zal daar ook een stuk hoger door worden.
En nu verder?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten